Przejdź do treści

Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania lub domu – jak je napisać?

Napisanie ogłoszenia o sprzedaży mieszkania lub domu to wbrew pozorom wymagające zadanie. Przeważnie chcemy umieścić w nim wszystkie ważne elementy oraz zaprezentować nieruchomość w pozytywnym świetle. Aby napisać takie kompletne i poprawne ogłoszenie należy jednak kierować się kilkoma wskazówkami. W tym tekście podpowiadamy jak napisać poprawnie anons, przypominamy co powinno się w nim znaleźć oraz gdzie zamieścić ogłoszenie, aby przyniosło jak najlepsze rezultaty.

Jak pisać samo ogłoszenie?

Pierwszym krokiem do stworzenia atrakcyjnego i poprawnego ogłoszenia o sprzedaży mieszkania jest jego odpowiednie napisanie. Ogłoszenie powinno być pisane krótko i zwięźle. Warto podzielić je na kilka sekcji — akapitów np. o samym mieszkaniu, okolicy czy kosztach i cenie. Musi zawierać jedynie konkretne dane oraz informacje bez zbędnego opisu. Jeśli chcemy dodać kilka zdań opisowych, swoje przemyślenie lub ogólny dłuższy opis tekstowy warto umieścić taką sekcję na końcu ogłoszenia – jeśli znajdzie się tam miejsce. Wiele osób, które zobaczą sporą ilość tekstu bez konkretnych danych na początku ogłoszenia, nie zechce dokończyć sprawdzania anonsu. Samo ogłoszenie warto również sformatować, o ile istnieje taka możliwość.

Zastosowanie list punktowych czy pogrubień sprawi, że ogłoszenie będzie czytelniejsze, potencjalny nabywca szybciej przez nie przebrnie, a przeczytanie anonsu nie sprawi mu trudności. Kolejną cenną wskazówką jest odpowiednie umieszczenie danych. Jeśli pewne cechy domu są problematyczne, warto w pierwszej kolejności umieszczać informacje o mocnych stronach mieszkania takie jak lokalizacja, metraż czy elementy techniczne. Nigdy nie należy podawać nieprawdziwych informacji, gdyż to znacznie obniża naszą wiarygodność i wiele osób tylko z tego powodu nie będzie chciało zakupić naszego mieszkania.

Informacje o nieruchomości

Pierwszą grupą informacji, jakie należy zamieścić w ogłoszeniu, są te o samej nieruchomości. Przeważnie sekcja ta powinna znajdować się na samej górze, gdyż takie parametry są kluczowe i decydujące dla nabywców. Do informacji, jakie musimy zamieścić, należy metraż, ilość pokoi, rozkład pomieszczeń, dodatkowe pomieszczenia przylegające do nieruchomości takie jak balkon, strych, piwnica, garaż, piętro, lokalizacja czy typ budynku, w jakim znajduje się mieszkanie. Oprócz tych informacji należy również umieścić podstawowe dane techniczne jak rodzaj okien, podłóg, ścian, elementów zabudowy, ew. wyposażenie i udogodnienia, rok budowy mieszkania czy technologia w jakiej zostało wykonane. Szczegółowe dane możemy zaprezentować osobiście, aby nie zabierać cennego miejsca w ogłoszeniu na bardziej szczegółowe dane. Pod koniec tej sekcji warto również umieścić informacje o cenie oraz kosztach utrzymania nieruchomości takich jak czynsz, podatek, fundusz remontowy czy stawki za ogrzewanie, elektryczność i wodę.

Informacje o okolicy

Drugą sekcją w ogłoszeniu o sprzedaży mieszkania powinny być informacje o okolicy. Sekcję należy oddzielić od poprzedniej, aby była czytelna, a potencjalny klient wyraźnie widział, iż jest to inna grupa danych. Informacje o okolicy są bardzo ważne dla wielu osób, którym może zależeć np. na zieleni i parkach lub wręcz przeciwnie na bliskości sklepów i galerii handlowych. W tej części ogłoszenia warto podać odległości do kilku najbliższych punktów takich jak szkoły, przedszkola, przychodnie, sklepy czy przystanki komunikacji. Dobrym pomysłem jest też podanie odległości do najbliższego parku, uczelni czy charakterystycznych punktów w okolicy. Jeśli istnieje taka możliwość, warto dodać też link do mapki, aby dane osoby mogły samodzielnie sprawdzić, gdzie konkretnie znajduje się nasza nieruchomość.

Zdjęcia nieruchomości

Zdjęcia w ogłoszeniu o sprzedaży mieszkania to jeden z kluczowych elementów, który jest bardzo często ignorowany, pomijany i lekceważony. To właśnie na ich podstawie wiele osób decyduje czy wejdzie na dane ogłoszenie i je przeczyta, czy też nie. Atrakcyjna fotografia — miniaturka na portalu ogłoszeniowym jest idealnym sposobem na zainteresowanie jak największej grupy odbiorców ogłoszeniem, a kilka zdjęć w samym głoszeniu sprawia, że osoby wahające się będą bardziej skłonne do osobistego poznania nieruchomości. Zdjęcia powinny być wykonane dobrym sprzętem fotograficznym. Może być to np. aparat cyfrowy, lustrzanka lub dobrej klasy smartfon. Jeśli samodzielnie będziemy wykonywali fotografie, muszą być one ostre, odpowiednio wykadrowane oraz jasne. Jeśli potrafimy obsługiwać program do retuszu zdjęć, dobrym pomysłem jest wykonanie podstawowej korekty fotosów. Najlepszym jednak rozwiązaniem jest zatrudnienie profesjonalnego fotografa, który w ciągu kilkudziesięciu minut wykona sesję zdjęciową naszej nieruchomości. Usługę możemy zamówić np. w biurze nieruchomości, w zakładzie fotograficznym czy znaleźć freelancera w sieci. Koszt takiej usługi przeważnie waha się w granicach ok. 100 zł. Jest to jednak bardzo dobra inwestycja, która może zaciekawić osoby przeglądające ogłoszenie i sprawić większe zainteresowanie naszą nieruchomością.

Gdzie zamieszczać ogłoszenia?

Jeśli napiszemy już ogłoszenie o sprzedaży mieszkania, warto umieścić je w kilku miejscach. W tym aspekcie liczy się zasada — im więcej, tym lepiej. W im większej ilości miejsc zamieścimy nasze ogłoszenie, tym więcej osób je zobaczy i tym większa szansa, że ktoś z tej grupy skontaktuje się z nami. Pierwszym miejscem, gdzie możemy zamieszczać ogłoszenia jest internet. Warto dodawać anons na wielu serwisach internetowych — nie tylko na kilku głównych. W sieci istnieje co najmniej kilkanaście — kilkadziesiąt serwisów ogłoszeniowych o różnej popularności. Ogłoszenia warto dodawać również na forach lokalnych np. pobliskich miast lub dużych miast jak Warszawa – szczególnie jeśli posiadamy dom w lokalizacji górskiej czy nad morzem. Wiele osób z dużych miast chce kupić mieszkanie właśnie tam. Kolejnym dobrym miejscem do zamieszczania ogłoszenia jest prasa tradycyjna — papierowa. Wiele osób poszukuje ogłoszeń o mieszkaniach tradycyjnie i są to np. osoby starsze.

Do mniej popularnych, ale równie skutecznych metod promowania ogłoszenia należy umieszczenia ich na portalach społecznościowych. Istnieją tam specjalne lokalne grupy, w których możemy dodać swoje ogłoszenie. Social media to bardzo duża ilość osób poszukując różnych danych – w tym mieszkań i domów.